صفحة جديدة 2

وحدة الخدمات البحثية

        التعريف بالوحدة :           
في إطار الاهتمام والرعاية بطلاب وطالبات الدراسات العليا بالجامعة ، تهدف عمادة الدراسات العليا إلى تقديم خدمات استشارية وبحثية لطلبة الدراسات العليا بالوحدة ،و توفر الوحدة مجموعة من الخدمات البحثية المساندة للطلاب مثل تطوير المهارات البحثية و مهارات كتابة الرسائل و البحوث العلمية ، وتنمية المهارات  في استخدام الحاسب و البرمجيات ذات الصلة بالبحث العلمي، وتحسين مستوى الأداء اللغوي  بالعربية و بالإنجليزية ، وذلك سينعكس حتماً على تحسين كفاءة الطلاب البحثية و تنمية قدراتهم في اعداد الخطط البحثية لرسائلهم العلمية. و تقدم كافة خدمات الوحدة من استشارات و دورات وورش عمل عن طريق أعضاء هيئة تدريس متخصصين ومتميزين.

أهداف الوحدة:
-
رفع درجة كفاءة، و إتقان ، ومهارة الطلاب في إعداد خطط أبحاثهم و رسائلهم العلمية.

-
التواصل مع طلاب الدراسات العليا و العمل على تذليل الصعوبات التي قد تواجههم.

-
إرشاد طلاب الدراسات العليا وتزويدهم بالمطبوعات التي تساهم في تعريفهم باللوائح والنظم والإجراءات المتبعة بالدراسات العليا.

مهام الوحدة:

 -1.
تقديم الاستشارات البحثية لطلاب الدراسات العليا في مجال إعداد خطط أبحاثهم وحتى إتمام رسائلهم العلمية بإتقان ومهارة من قبل أعضاء هيئة تدريس متخصصين.

  -2مساعدة الطلاب في مجال التحليل الإحصائي باستخدام الحزم الإحصائية المتخصصة.

-3
مساعدة الطلاب في التصويب اللغوي للرسائل العلمية وتدقيق ترجمة المستخلصات للأبحاث والرسائل العلمية.

 -4
إرشاد الطلاب بكيفية إعداد الرسائل العلمية وفق دليل كتابة الرسائل العلمية.

-5
التواصل مع الطلاب و العمل على توثيق الصلة بينهم وبين العمادة.

 -6  
تلقي المقترحات ورفعها لجهات الاختصاص لدراستها.

-7
تقديم بعض الخدمات المكتبية ، مثل الانترنت و الفاكس والتصوير.

 8-إعداد خطط البحث لطلاب الدراسات العليا.

 9 - وضع الخطة المناسبة لتحليل البيانات.

 10-اختيار المقاييس الإحصائية المناسبة

 -11كيفية إدخال البيانات لبرامج التحليل الإحصائي الحاسوبية.

-12
 كيفية تحليل البيانات وتفسير الجداول المستخرجة من برنامج spss 

 -13 صياغة مشكلة البحث.

 -14  كيفية صياغة تساؤلات وفروض البحث.

 - 15كيفية اختيار العينة المناسبة للدراسة.  

-16  كيفية تصميم أدوات جمع البيانات

  -17الطرق العلمية لجمع العينات بحيث تكون ممثلة.

 -18  
اهم الأكواد العالمية لإجراء التجارب المعملية وطرق الحصول عليها.   

 -19  مقاييس الجودة وقياس درجة الثقة في نتائج التجارب المعملية.
 -20
تحليل وتفسير النتائج المعملية والطرق المختلفة لعرضها وتمثيلها.  

 -21  تقليل عدد التجارب المطلوبة لإجراء البحث باستخدام Factorial Design.

 -22.
النمذجة والمحاكاة كطريقة سريعة للوصول الى نتائج بحثية وكيفية الحكم على نتائجها.

 -23
أساسيات الكتابة العلمية للرسائل العلمية (تنظيم الرسالة العلمية وأقسامها وكتابتها بطريقة علمية).

 -24
أساسيات الكتابة العلمية لنشر ورقة بحث (تنظيم البحث وأقسامه وكتابته بطريقة علمية.

 -25
دراسات الجدوى الاقتصادية وتطبيقها في البحوث العلمية (لمقارنة منتج البحث ببدائل السوق المتاحة(

  -26التسويق لنتائج مميزة تم الحصول عليها ببحث علمية.

 -27
كيفية صياغة الجملة العربية والانجليزية صياغة علمية صحيح   

 -28الاستخدام الأمثل لعلامات الترقيم في اللغتين العربية والإنجليزية.

-29
التنبيه على الأخطاء اللغوية والإملائية العربية والإنجليزية.

 -30ما يستجـد من موضوعات حســب حاجـة الطــلاب

 

 أ. لافي العوفي (مدير وحدة الخدمات البحثية)

- ادارة وحدة الخدمات البحثية وتقديم الارشادات للطلاب وزوار الوحدة.

- المتابعة وتحديد أولويات الدورات واللقاءات بوحدة الخدمات البحثية.

- تفعيل دور وحدة الخدمات البحثية.

- المشاركة في الأنشطة والخدمات البحثية المختلفة بالوحدة.

- المشاركة في تطوير برامج الوحدة الالكترونية بالتنسيق مع وحده التقنية بالعمادة.

- اصدار شهادات الدورات للملتحقين بالدورات التي تقدمها وحده الخدمات البحثية بالعمادة.

- الاشراف على الطلاب اثناء حضور الدورات والاجابة على الاستفسارات.

 

 

 

 

 

 

Unit Definition

Brief   Introduction

Within the framework of attention and care made for the university students of graduate studies, The Deanship of Graduate Studies intended to provide consultative and research services for the students of graduate studies in the deanship. This unit aims to provide a range of academic and supportive services to the students such as the development of research skills and academic writing, skills in using the computer for scientific research purposes and the improvement of the linguistic and stylistic level in Arabic and English. These skills are developed in order to upgrade the students' efficiency to complete their scientific papers in a perfect manner. The unit provides advisory services, short courses and workshops relating to all the skills required for such tasks, through the help of the distinguished faculty members.

 Unit  Objectives

·         Upgrading the level of efficiency, accuracy and students' skill in preparing their research plans and scientific papers.

·         Communicating with students of graduate studies and working hard to overcome the difficulties that they may encounter.

·        Instructing the students of graduate studies and providing them with relevant publications that contribute in familiarizing them with the regulations, systems and procedures adopted in dealing with the students of graduate studies.

 Unit  Tasks

1-       Enriching the students of graduate studies with advisory services that help them achieve their research until they finalize their scientific papers in an accurate way, through the support of the faculty specialized teachers.

2-     To help students in the field of statistical analysis using specialized statistical packages.

3-     To help students in linguistic correction regarding the scientific papers and translate all the research abstracts and scientific papers.

4-     Instructing the students about how to prepare their scientific papers based on the Guidance towards Writing the Theses.

5-     To communicate with these students and act to strengthen the link between them and the deanship.

6-     To receive the students proposals and submit them to the meant authorities for judgment and evaluation.

Provision of communication and stationery services such as internet, fax and photocopy.

 

-     Advisory Services

        1-   Preparation of research plan for the students of graduate studies.

2-     Forming the appropriate plan for data analysis.

3-     Selection of proper statistical measures.

4-     Data entry method for computerized statistical analysis programs.

5-     Ability to analyze the data and interpret tables taken from SPSS program.

6-     Shaping the research problem.

7-       Setting   the research questions and hypothesis.

8-      Selection of     study' suitable sample.

9-        Arrangement of the tools of data collection.

10- Adoption of Scientific methods in collecting the samples in such a manner that to be representative elements.

11-   Following The most important international codes to conduct  laboratory experiments  .

12- Securing Quality measures and measurement of the rate of trust in the results of the laboratory experiments.

13- Analysis and interpretation of laboratory results and establishing the different methods of their presentation and representation.

14- Reducing the number of required tests to conduct  research using the Factorial Design.

15-   Adopting Modeling and simulating as a quick way to get to the research results and how to judge them.

16- Enhancing the basics of writing the scientific papers (Organization of scientific paper, its divisions and how to be written in a scientific manner).

17-   Establishing the basics of scientific writing to publish a research paper (Organization of scientific paper, its divisions and how to be written in a scientific manner).

      18- Showing how to conduct Feasibility studies and how to be applied in scientific research      (to compare the research to the market available alternatives).

19- Marketing for exceptional results attained through scientific research.

20-    Teaching How to formulate a sentence in English and Arabic in a scientific phrasing.

21- Stressing the Ideal use of punctuation in Arabic and English.

22- Mentioning the linguistic and spelling errors in Arabic and English.

      23- Any other subjects according to the students' needs.

 

 

Mr. Lafi Al-Awfi (Manager of Research Services Unit)

-Managing the Research Services Unit and providing guidance to students and visitors to the unit.

- Follow-up and setting the priorities of the research services unit sessions and meetings.

- Activating the role of the Research Services Unit.

-Participate in the various activities of the Research Services Unit

- developing electronic unit programs in coordination with the technical unit of the Deanship.

-Issuing course certificates for those enrolled in courses provided by the Research Services Unit at the Deanship.

-Supervising students while attending courses and answering inquiries.


آخر تحديث
6/28/2021 9:41:43 AM